Apasă aici pentru a revenii la pagina anterioară











Victor NICOLAE

Data nașterii : 1950-07-27


Nu exista Manuscris _ _ Victor NICOLAE












(n. 27 iulie 1950, Urziceni). Romancier, dramaturg, poet, publicist, critic literar, eseist. Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică ”I.L.Caragiale” din Bucureşti (1973). Debut absolut: ”Stăruinţa”, 1968 (rev. liceului). Editorialist la ”NEW YORK MAGAZIN”. Membru al Academiei de Ştiinţe, Literatură şi Arte - ASLA, Oradea. Membru al UNIUNII SCRIITORILOR DIN ROMÂNIA, Filiala Cluj. 
 
Volume: ”SPĂRGĂTORII DE VITRINE”, roman - Editura DACIA, 1984; ”GIGANTICA”, roman - Editura DACIA, 1988; ”EŞAFODUL” – EDIŢIE SPECIALĂ, revistă-poem de autor, editată de Teatrul Naţional Cluj-Napoca, 1991; ”SATYRICON / temă: PETRONIUS... cu variaţiuni: Victor NICOLAE”, Editura POPA'S ART, 1994, şi o nouă ediţie la Editura UNITEXT (coeditor: Teatrul Naţional Târgu-Mureş), 1994; ”TEATRUL NAŢIONAL CLUJ-NAPOCA: Studiu monografic” (coautor) – Editat de TNC-N, 1994; ”LUPII DIN COLIVIE”, roman (interzis de cenzură în 1987 la Ed. DACIA) şi apărut în 2002, Editura COGITO; ”NINIVE, EXTREMĂ URGENŢĂ!” - dosar literar în volumul ”RAPORTUL IONA” - alături de Ion Popescu-Brădiceni şi Virgil Bulat - Ed. COGITO, 2006; ”ANOTIMPUL TORNADELOR”, ciclu în antologia de poeme ”MURMURUL VOCILOR” (în română, franceză şi engleză) - Editura COGITO, 2007
 
Dramaturgie:”RECVIEM PENTRU PYGMALION” - nuvelă / scenariu dramatic, în ”ENIGMA CHEII DE ARGINT” - Almanahul Asociaţiei Scriitorilor Cluj, 1985; ”VRĂJITOAREA CIK... LA CIRC”, comedie pentru copii  - premiera absolută: 30 martie 1986, la Teatrul Naţional Cluj (regia: Dorel VIŞAN) şi apoi la Teatrul ”Toma Caragiu” Ploieşti; Dramaturgia la spectacolul ”PERSECUTAREA ŞI ASASINAREA LUI JEAN-PAUL MARAT...” de Peter WEISS - Premiera: 8 oct. 1991 - Teatrul NAŢIONAL din CLUJ-NAPOCA; Dramaturgia la ”GHETOU” de Joshua Sobol – Premiera: 10.06.1993 – TEATRUL NAŢIONAL BUCUREŞTI (SALA MARE); ”SATYRICON” (scenariu după Petronius) – Teatrul Naţional Târgu-Mureş - Premiera pe ţară: 16 aprilie 1994 - Regia: Victor Ioan FRUNZĂ, Scenografia şi Costumele: Adriana GRAND - Premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol al anului 1994; ”THYL ULENSPIEGEL” - (scenariu după Charles de Coster) - TEATRUL NAŢIONAL CLUJ-NAPOCA- Data premierei: 9 aprilie 1995 - Regia: Anca Bradu-Panazan, Decorul: T. Th. Ciupe, Muzica: Marius Marchiş; Dramaturgia spectacolului "COVORUL FERMECAT", după "Povestirile lui Hakim", de Norberto Avilla – Teatrul Naţional Cluj. Premiera: 15 octombrie 1995; ”TAMERLAN CEL MARE” (versiune scenică după Christopher Marlowe) - TEATRUL NAŢIONAL BUCUREŞTI (SALA MARE) - Data premierei: 27-03-1996, Regia: Victor Ioan FRUNZĂ.Scenografia: Adriana GRAND; ”O LACRIMĂ DE CLOVN” - scenariu dramatic,în ”AURORA” Nr.13/2002 şi Nr.14/2003... 
 
Publicistică: între 1993-2002, redactor asociat al editurilor UNITEXT, DACIA şi DACONDES PRESS; GALA '75 (revistă TNC-N, 1994), redactor-şef; din 2004, în”NEW YORK MAGAZIN”, conduce Atelierul Literar-Artistic ”LENTILA DE CONTACT”, susţine pagina de ”PRIETENII LITERARE” şi semnează săptămânal editorialul revistei; tot în ”NEW YORK MAGAZIN” publică romanul-foileton: ”ALOHA!” (2006 / 2010) şi dosarul: ”SCANDAL LA NEW YORK: SVASTICĂ ŞI SEX" (2008)... 
 
Colaboratoral HELIS, AURORA, UNU (redactor colaborator), POESIS, S.L.A.S.T, VATRA VECHE, FACEREA ŞI CORPUL ÎN ŞTIINŢĂ ŞI ARTĂ, CAIETELE COLUMNA, FĂCLIA, CLOPOTUL, TRIBUNA…
 
COAUTOR în ANTOLOGII / ALMANAHURI: Almanahul Asociaţiei Scriitorilor Cluj, 1984;  ”Spectacol” - Almanah Tribuna, 1988; ”STAREA PROZEI”- Cluj‐Napoca, 2008; ”CLUJUL DIN CUVINTE”- 2008; ”CARTEA MEA  FERMECATĂ”- 2009; ”CAIETELE DE POEZIE LUCIAN BLAGA” - FESTIVALUL INTERNAŢIONAL „LUCIAN BLAGA” ediţia a 20-a, Cluj-Napoca, 6-7 mai 2010; ”PROMENADA SCRIITORILOR” - Almanah 2012, editat de Filiala Cluj a USR, Cluj-Napoca...
 
***
 
”Reflectând asupra romanelor lui Joyce, Faulkner, Kafka, Borges, Proust, un prozator ca Victor Nicolae desenează un triunghi romanesc alcătuit din umor, deriziune şi un anume tragic al scriiturii” - Ion POPESCU-BRĂDICENI.
 
”Romancier, dramaturg, jurnalist, redactor asociat al editurilor DACIA, UNITEXT sau DACONDES PRESS, Victor NICOLAE dă nume unei prezenţe rodnic sincretice în cadrul Uniunii Scriitorilor din România.” - Virgil BULAT
 
”Victor Nicolae - prozator, critic şi eseist transmodern - nu poate întreprinde un demers analitic exhaustiv pe unul, două ori mai multe volume ca entităţi de sine stătătoare (ar fi prea puţin!) ci doar ca părţi organice ale unui univers relativ unitar, dar absolut divergent, contradictoriu, antitetic: viaţa - realitatea insuportabilă, în care arta în primul rând sucombă neconsolată iremediabil.” - George MIREA
 
”…LUPII DIN COLIVIE reprezintă însă un roman excepţional, cel mai bun pe care l-am citit din 1989 încoace, pe care-l recomand cu căldură nu numai criticilor, deşi se ştie cât sunt unii dintre ei de subiectivi atunci când e vorba de formularea unor judecăţi de valoare, ci şi publicului larg, încă doritor de o literatură de calitate. Profund, autentic, tensionat, 'Lupii din colivie' stă foarte bine, în raft, între 'Dimineaţa pierdută' a Gabrielei Adameşteanu şi 'Ultima noapte de dragoste…' a lui Camil Petrescu."- Ion ISTRATE
 
LUPII DIN COLIVIE:  ”Cu acest titlu aluziv la vechiul semn licantropic, lupul dacic, romancierul, dramaturgul, editorul apare în editura Cogito, după ce a zăcut prin fişetele cenzurii anului 1987. Subtextul, parabola, alegoria de tip sud-american, care pe atunci era o soluţie de spart nucile de cocos ale capsomanilor vigilenţei, la o lectură în libertatea actuală a sporit ameţitor, sibilinic, procedeul, în favoarea unui suprarealism cu ”cheie” enciclopedică. Sau, dacă vreţi, o anagramare holocaustică. Romanul lui Victor Nicolae este literatura de sertar care contrazice afirmaţia iertatului-fie Marin Sorescu, care nega existenţa cărţii contestatare la ieşirea din ceauşism. Labirintic, destinul lecturii de-criptive elitice, romanul este ditirambic, necruţător şi oarecum depresiv, cum de altfel autorul lucrează acut pe claviatura psihanalizei…. Vag, ne amintim de “Viaţa şi opiniile lui Zacharias Lichter”, de Mateiu Caragiale. Decalcurile, însă, sunt transparente şi superioare.  “S-a descoperit în tumorile maligne o nouă formă de viaţă (am zice, mai degrabă de …moarte! n.n.), care va înlocui actualele structuri biotice, mai rezistentă la nenorocirile abătute asupra planetei noastre, radiaţie, chimizare, dezastrul ultravioletelor, dereglarea termică. Iar pentru înlesnirea procesului de înlocuire trebuie împiedicată orice modalitate de vindecare de pe glob, prin sabotaj, prin corupţie sau prin crimă; umanitatea nu a fost niciodată mai periclitată, descoperirile ştiinţifice nu s-au întors niciodată cu o mai cumplită înverşunare împotriva omului şi totul în favoarea unui nebun canceros genial, căruia i s-a năzărit că astfel va fi socotit Creatorul şi Mântuitorul unei alte lumi probabile”… Un mesaj mai lucid şi mai sinistru nici că se poate! Cartea abundă în astfel de dezvoltări ale ideii de Catastrofism, fără a cădea în extrema ecologistică sau New Age… O carte cu totul extraordinară”. - Eugen EVU
 


 victornicolae2004@yahoo.com

Apasă aici pentru a revenii la pagina anterioară