(n. 30 octombrie 1954, Cluj). Regizor, prozator, eseist. Institutul de Artă teatrală şi Cinematografică Bucureşti (1978). Doctorat cu teza „Introducere în filozofia artei actorului” (2006).
Este director general al Teatrului Național din Cluj și Distinguished Professor la University of California, Irvine (USA). A fost profesor de Arta teatrului la Facultatea de Teatru și Film a Universității Babeș-Bolyai din Cluj (1992–2020). A montat peste o sută de spectacole în teatre importante din România și din străinătate. Distins cu „Premiul Uniter pentru regie” în anii 1999, 2003, 2004, Premiul pentru întreaga activitate, 2014, „Premiul pentru cel mai bun spectacol al anului”, 1994, 2006, 2018. Nominalizat la Premiul USR („Cartea pentru copii și tineret”) cu „Filip și întunericul” (2019). Distins cu Premiul „Cartea Anului pentru Proză” al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Cluj, 2022 (Premiul „Liviu Rebreanu”), pentru volumul „Jucându-l pe Mefisto”. Nominalizat la Premiul USR („Cartea de Proză”) cu „A șaptea viață a lui Alexandru Royce”, 2023.
Volume
POEZIE
„Istorii pe care n-am să le scriu” – proze și prozopoeme (1998), „Scene intime. Scene de masă” (2001), „Il rauco suon” (2006), „În Balkanya, eu și ceilalți demoni” (2011), „Până una-alta” (2012), „Vertij” (2014), „Tu” (2016), „Avionul fantomă” (2017), „urmuz. 23 noiembrie 1923” (2018), „și încă ceva” (2019), „Bufonerii și litanii” (2020), „celelalte lucruri inutile” (2022).
PROZĂ
„Un zeu aproape muritor” (1982), „Spune Scardanelli” (2001), „Omphalos” (2001), „Autoportret cu himere” (2001), „Memoriile hingherului” (2004), „Opiniile unui călător nedemn de încredere” (2011), „Frontiera” (2014), „Aventurile hingherului în Balkanya” (2015), „Fuga cu Henri” (2017), „Fantome în Las Vegas” (2018), „Filip și întunericul” (2019), „Jucându-l pe Mefisto” (2021), „Întâmplări cu Sfântul Sfârlează” (2021), „A șaptea viață a lui Alexandru Royce” (2022).
ESEURI
„Redescoperirea actorului” (1985), „Cercul de aur” (1989), „Act și mimare” (1989), „Exorcisme” (1996), „Despre mască și iluzie” (2007).
A realizat peste cincizeci de spectacole, multe din ele premiate, printre care: Oedip salvat de Radu Stanca, Cu uşile închise de J.P. Sartre, Afară în faţa uşii de W. Borchert, Antoniu şi Cleopatra de W. Shakespeare, Burghezul gentilom de Molière, Antigona de Sofocle, Lecţia de E. Ionesco, Săptămâna luminată de M. Săulescu, Caligula de A. Camus, Richard al III-lea de Shakespeare (nominalizat pentru cel mai bun spectacol în turneu în Marea Britanie în 1994), Richard II de Shakespeare, Experimentul Iov, pe un scenariu original, după Biblie, Exact în acelaşi timp de Gellu Naum, Tragica istorie a Doctorului Faust de Marlowe etc.
Creaţiei teatrale a lui Mihai Măniuţiu i-au fost consacrate trei albume monografice: Trilogia Dublului (Bucureşti, Unitext, 1997), MĂNIUŢIU. Imagini de spectacol de Cipriana Petre-Mateescu (Cluj, Idea Design & Print, 2002) şi Dansând pe ruine de Dan C. Mihăilescu (Cluj, Idea Design & Print, 2006),
plus monografia Cristina Modreanu, Mihai Măniuţiu. Spaţiul cameleonic, 2011.