(n. 1 aprilie 1953, Vicea/Maramureş). Poet, critic literar. Facultatea de Filologie Cluj. Echinoxist.Colaborează la „Echinox”, „Familia”, „Vatra”, „Luceafărul”, „Contrapunct”, „Poesis”, „Apostrof”, „Calende”, „Tribuna”, „Steaua”, „Transilvania”, „Euphorion” etc. Debut absolut în „Amfiteatru”, Debut absolut în revista „Amfiteatru”, nr. 1, ianuarie 1972, cu poezie, în paginile pentru elevi.
Volume publicate:
- Poezie: Scrisori din muzeul pendulelor, Bucureşti, Ed. Albatros, 1982, Biblioteca de os, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1991, Pietrele nimicului Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1995, Ramele Nordului, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1998, Poeme/ Poèmes, Oradea, Ed. Cogito, 1999, Lumina absentă, Piteşti, Ed. Paralela 45, 2000, Ceremonia ruinelor, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 2003, Sâmbăta lucrurilor - antologie de autor cu prefaţă de Gheorghe Perian, Cluj-Napoca, Ed. Limes, 2006, Buchetul de platină, Cluj-Napoca, Ed. Eikon, 2010, 100p.), Locul unde se va deschide cartea, Cluj-Napoca, Ed. Dacia XXI, 2011),Soare tăiat cu o foarfecă, - antologie de autor, Iaşi, Ed. Tipo Moldova, 2011, Salonul de toamnă, Ed. Tracus Arte, Bucureşti, 2013, Rafturi cu linişte/ Shelves with silence, Ed. Caiete Silvane/ Eikon, Cluj-Napoca, 2014, Poştaşul rural – antologie de autor, Ed. Şcoala Ardeleană/ Caiete Silvane, Cluj-Napoca, 2015.
- Critică literară, eseu: Leonid Dimov (monografie) în colaborare cu Traian Ştef -, (Braşov, Ed. Aula, 2000, Colecţia de călimări (1), (Ed. Caiete Silvane, Zalău, 2011, Colecţia de călimări (2), Ed. Caiete Silvane Zalău, 2013, Colecţia de călimări(3), Ed. Caiete Silvane, 2015, Loc liber, Ed. Caiete Silvane, 2018, De gardă la Echinox, Ed. Caiete Silvane, 2019; Camera cu insomnii, Ed. Caiete Silvane, 2021; Arca poeziei (50 de poeți străini în selecția lui Viorel Mureșan), Ed. Caiete Silvane, 2022.
- Prezent în mai multe antologii naţionale(selectiv) : Antologia poeziei românede la origini până azi, Piteşti, Ed. Paralela 45, 1998, Antologia poeziei generaţiei´80,ediţia I, Piteşti, Ed. Vlasie, 1993, ediţia a II-a, Braşov, Ed. Aula, 2002, Romanian Poetsof the ´80 , ´90, Piteşti, Ed. Paralela 45, 1999, Poeţii revistei Echinox, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 2004, Dicţionarul general alliteraturii române(L/O), Bucureşti, Ed. Univers Enciclopedic, 2005, antologii de poezie haiku. Prezent în antologiile de poezie româno-maghiară, editate la Zalău. Antologia de poezie universală contemporană Murmurul vocilor / Murmure des voix / Murmur of voices, Oradea, Ed. Cogito, 2007, Maratonul European de Poezie, Sibiu, 2007. Poezii traduse în mai multe limbi: engleză, franceză, germană, maghiară. În anul 2012 prezent cu un grupaj de poeme în revista germană Halbjahresschrift für südosteuropäische Geschichte, Literatur und Politik, Herbst 2012, 24. Jahrgang Heft Nr.1 u.2, traducere de Rolf-Frieder Marmont.
***
Nu debordanţa de suprafaţă a anxietăţii ţine poetul s-o fotografieze, cât frisonul ei imperceptibil şi adânc. Sondor mai curând decât cosaş, Viorel Mureşan scrie, în fond, o poezie de explorare, folosind fulguraţia pentru reveleul himeric /…/ Contrastul dintre eleganţa frazării şi vocabularul direct al angoasei, dintre delicateţea desenului şi frapanta destructivă a celor desenate e numai unul dintre registrele în care Viorel Mureşan mânuieşte o subtilă tehnică a contrapunctului. (Al. Cistelecan).
Iată, aşadar, o poezie ce se hrăneşte din seva timpului static, aidoma fotografiei. Ca şi aceasta, surprinde realul (şi potenţele sale nemanifeste) în momentul chiar al petrecerii, înfăptuirii, izbucnirii lui. Prezentul suveran, atotbiruitor, solar. O poezie care nu comentează, nu relatează, nu rememorează, nu evocă, nu proroceşte, nu exprimă dorinţe. Care nu desparte veghea de vis, unde lucidul şi închipuirea se contopesc în simultaneitate. (N. Steinhardt).
Majoritatea poeziilor provin din înscenări meticuloase, de o tristeţe graţioasă. Tragicul în formă diafană e adevărata substanţă care alimentează versurile lui Viorel Mureşan. Doar în aparenţă delicat, scenariul liric e în fond de o cruzime nebănuită, escamotată prin trecerea abilă dintr-un regim în altul al imaginaţiei. Totul e împins spre efervescenţă, însă tocmai aerul himeric al secvenţelor dă sugestia materialităţii insinuante. (Radu G. Ţeposu).
Există, apoi, în această poezie de atente calcule formale şi o anumită ambiguitate a stării lirice; subtil tulburătoare, elegia lui Viorel Mureşan îşi interzice să fie şi răscolitoare, tocmai pentru că îşi transferă o parte din energie în alambicul ce distilează expresia; tristeţea şi angoasa apar oarecum atenuate de satisfacţia artizanală şi de plăcerea performanţei combinatorii. (Ion Pop).
„Caligraf al emoţiei” cum l-a definit Mircea Petean, M. cultivă în poezie versul tensionat, eliptic, de o concentrare studiată, încât de multe ori poemele au fie dimensiunea unui haiku, fie se coagulează ca suită mozaicată de imagini. Coerenţa de suprafaţă a poemului este ignorată, efectul imediat al acestui fragmentarism fiind impresia de distanţare contemplativă, de sublimare a trăitului în „peisaje” nu o dată ermetice, în scene construite cu migală artizanală. (Constantin Hârlav)
Cartea despre moarte a lui Viorel Mureşan îmi pare un descântec tentând nu dematerializarea şi abstractizarea, ci, dimpotrivă, ancorarea calm-disperată în pipăibil, acolo unde palpitul vieţii se însoţeşte, pe dibuite, cutremurat, cu insinuanţii mesageri ai morţii. (Irina Petraş)
Viorel Mureşan e un estet tot mai interiorizat, calmul maturităţii aducând cu sine un echilibru sceptic, care converteşte tensiunile existenţiale într-o imagistică esenţială. (Andrei Bodiu)
Viorel Mureşan este un foarte înzestrat poet al esenţialului. Chiar titlul cărţii sale, Biblioteca de os, este metafora unui pelerinaj conceptual. Poezia se strecoară, asemenea unui bisturiu, prin carnea lumii fizice, în tentativa de a descoperi esenţele. Anecdoticul este, cu obstinare, răzuit de pe pereţii unui edificiu conceptual. (Traian T. Coşovei)
Dacă aş avea un prieten tânăr şi dacă el m-ar întreba ce este poezia, l-aş trimite să citească cartea Buchetul de platină, de Viorel Mureşan. Cărticica asta [...] este cu adevărat un curs scurt de poezie. (Ion Mureşan)