Livia-Daniela Rockhoff (pen name Dani Rockhoff) -
(n. 2 iunie 1959, Alba Iulia)Jurnalistă, prozatoare, poetă. Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Filologie, secția engleză-română (1983); Goethe Institut, Germania, Fremdsprache Deutsch (1991); London School of Journalism, Marea Britanie (2001)
Debut absolut: în periodicul Obiectiv din Arad, O oră cu Doina Cornea sau pledoaria pentru simplitate, reportaj literar (1990)
Volume publicate:Ciclu de versuri antologat în Blestemul lui Brâncuși: Antologie a poeziei românești din diaspora, (grupul editorial Crai Nou /Mușatinii/Bucovina viitoare, Suceava, 2004); Căpșunarii. Povestiri(proză, ed. Humanitas, 2013, București); Iubita mea Mercedes (proză, ed. TotalPublishing, 2018, București); Dezmoșteniții (proză, ed. TotalPublishing, 2019, București); InterZis (versuri, ed. TotalPublishing, 2019, București)
Premii importante Premiul Paul Celan, pentru ciclul de versuri antologat in volumul Blestemul lui Brâncuși, la festivalul-concurs de poezie Nicolae Labiș, ediția a XXXVI-a, octombrie 2004, Suceava. Nominalizare la premiul CriticAtac 2013, pentru Căpșunarii. Povestiri
***
Sunt poeme de sertar (InterZis), întunecate ca și existența amară din Țara-Pivniță, o metaforă atât de sugestivă, inventată de autoare. Sunt texte întârziate, din coșmarul unei lumi nu demult trecute, din care te-ar fi putut salva numai fuga. Însă calvarul nu se va sfârși nici atunci. Vor urma revenirile. Și consemnarea acelorași realități, pentru a scoate, din umbra prefăcătoriei, adevărul. Lucia Cuciureanu
În cei mai bine de douăzeci de ani în străinătate, Dani Rockhoff a avut răgazul să-și construiască, pornind de la modele reale, o galerie de personaje care ar stârni invidia admirativă a oricărui povestitor: călătorind mereu, la propriu sau la figurat, între două lumi, aflați in permanentă reconfigurare, stăpâniți de nostalgie bine temperată, dar și, pe alocuri, de o justificată vehemență critică, specialiști – poate cei mai buni – ai hazului de necaz, românii străini din aceste povestiri (Căpșunarii) fac spectacol. Este spectacolul întotdeauna actual al căutării unui mai binece se dovedește nu de puține ori descurajator de relativ, spectacolul trecerii granițelor de diverse feluri, al înfruntării Fortunei și al confruntării cu sine. O carte ca o emisiune cu audiență; maximă.- Marieva Ionescu
În volumul Căpșunarii, apărut mai demult , și acum, odată cu romanul Iubita mea Mercedes, Dani Rockhoff se profilează ca un scriitor matur, cu un neobișnuit simț al înscenării realității, eventual autobiografice, în ficțiunea modernă, nervoasă, captivantă, a europeanului. Eventual sud-est european, nimerit ca refugiat, în noua bravă lume europeană , mereu mai dificilă, mai învrăjbită de propriile griji și nevroze. Un roman de actualitate locală și globală, profund neliniștitoare. - Emil Hurezeanu
S-au scris multe cărți despre fuga de România, dar mai puține despre întoarcerea la ea. Tocmai de aceea, romanul Dezmoșteniții, al lui Dani Rockhoff, este un document prețios despre cum percepe și cum se adaptează un repatriat la noua-vechea lui țară. Deloc ușor de dus, complexul dezmoșteniților a atins-o și pe Roza. Dezmoșteniți pe vremea comuniștilor, dezmoșteniți de România în anii ’90, după marea plecare, și dezmoșteniți acum, la întoarcere, fugarii își regăsesc cu greu locul. Scrisă alert, cu condei jurnalistic, dar nu într-o notă gravă, ci cu umor, cartea vă va surprinde. - Ruxandra Hurezean
