Apasă aici pentru a revenii la pagina anterioară











Aureliu MANEA

Data nașterii : 1945-02-04


Nu exista Manuscris _ _ Aureliu MANEA












Aureliu Manea (n. 4 februarie 1945, Bucureşti - 13 martie 2014). Regizor, actor, scriitor. A absolvit IATC Bucureşti în anul 1968. Discipol al regizorului şi profesorului Radu Penciulescu, Aureliu Manea a şocat încă de la debut prin îndrăzneala cu care aborda textele dramatice, fiind considerat un „lider spiritual” al generaţiei sale. Deţine Premiul Uniter acordat pentru întreaga activitate 1992-1993 şi Diploma de excelenţă pentru merite deosebite în promovarea artei teatrale acordată de Primăria Municipiului Ploieşti şi Teatrul Toma Caragiu din Ploieşti în 1999. S-a retras din activitate din motive de boală în anul 1991.

 
Volume: Energiile spectacolului, Editura Dacia, 1983; Spectacole imaginare, Editura Dacia, 1986; Texte regăsite. Sfârşitul lumii va fi un clip.Prefaţă: George Banu; Un creion de Paul Salzberger, Casa Cărţii de Ştiinţă, 2012.
 
* * *
Nopţile nedormite vin din subteranele analistului Sigmund Freud. Stăm în noapte şi scriem poveşti ca să le citească cineva… A doua zi dimineaţa, în troleibuz, vedem oameni care se grăbesc la ziua de muncă. Noaptea noastră nedormită nu e pentru ei, ci pentru cei care se grăbesc să ajungă la timp la librăria din colţ. Pe cei care ne citesc nu-i vom cunoaşte niciodată, dar noi trudim pentru ei. Aureliu Manea (3 Martie 2012, Galda de Jos)
 
„Manea a fost un autor ce şi-a scris textele direct pe scenă. El nu şi-a fost prizonier decît lui însuşi şi, pînă la un punct, singur stăpîn. Apoi echilibrul fragil s-a rupt şi scena română a rămas orfană: Manea s-a îndepărtat de ea fără a se mai reîntoarce. Cartea pe care o avem în mîini e, poate, răspunsul ultim ce ni–l adresează azi. Să-i mulţumim lui, dar, totodată, şi surorii lui, Viorica Samson Manea. Graţie ei, acum, la capăt, îl regăsim şi, din nou, înţelegem cît de îndelung ne-a lipsit: o viaţă întreagă”. George Banu
 
„În spectacolele lui Manea, ritmul avea o mare importanţă, l-aş numi aproape „tribal", iar muzica era decisivă. Din cînd în cînd, un sunet strident, ca o coardă de ghitară electrică super-întinsă, intervenea şi rupea atmosfera făcînd din Manea un Jimmy Hendrix al teatrului”. Paul Salzberger

„Aureliu Manea este dintre cei putini alesi. Dar cine a daruit cu doua maini a si luat. Traim langa oameni de exceptie si in suficienta si nepasarea noastra nu ne dam seama. Sa facem ceva pentru a-i pastra printre noi, pentru a nu-i lasa cotropiti de uitare. Generatia de regizori care astazi este tanara se poate regasi in Aureliu Manea in primul rand prin refuzul cailor batatorite, prin orgoliul de a redescoperi teatrul, prin tensiunea cautarii de sine. Iar generatia matura a mers pe multe din drumurile statornicite de Aureliu Manea. Catalina Buzoianu il considera un geniu, aureolat de scanteia geniului. Ceea ce, in esenta, inseamna putere creativa deosebita. Aureliu Manea a facut din teatru o religie si un mod de existenta, trait cu ardoare si intensitate maxima. A ridicat teatrul la nivelul absolutului, ca experienta artistica si existentiala”. (Justin Ceuca)
 

Apasă aici pentru a revenii la pagina anterioară